Barajul Paltinu
Istoria Văii Doftanei: Tradiție și Modernizare
În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, Valea Doftanei a fost marcată de transformări semnificative, similare cu cele din întreaga țară. În această perioadă, numeroase activități au fost implementate pentru dezvoltarea industriei locale, însă, din păcate, multe tradiții și obiceiuri locale au fost abandonate. Locuitorii au fost încurajați să renunțe la activitățile tradiționale în favoarea angajării în întreprinderile socialiste din Câmpina și alte localități din apropiere.
Calea Ferată Forestieră și Industrializarea Postbelică
După cel de-al Doilea Război Mondial, s-a construit o cale ferată forestieră de-a lungul râului Doftana, ajungând până la Valea Neagră. Aceasta avea un rol esențial în transportul buștenilor și al materialului lemnos către Fabrica „21 Decembrie”, aflată la intrarea în Câmpina. Această cale ferată forestieră a fost desființată în anii ’60, când au început lucrările de construcție ale Barajului Paltinu.
În aceeași perioadă, această cale ferată avea și un rol inedit – asigura serviciul de ambulanță. Drizina, o ambulanță special echipată pentru deplasare pe calea ferată, reprezenta un simbol al adaptabilității tehnice din acele vremuri.
Barajul Paltinu: Impact și Transformări
Barajul Paltinu, construit între 1966 și 1971, a adus schimbări semnificative în viața comunității din Valea Doftanei. Având o înălțime impresionantă de 108 metri și o lungime de 465 metri, barajul a fost inițial afectat de infiltrații, care au necesitat lucrări suplimentare de consolidare între 1976 și 1982. Cu un volum de peste 50 de milioane de metri cubi, Lacul Paltinu nu doar că oferă o sursă de apă potabilă pentru Câmpina, Ploiești și zonele limitrofe, dar servește și pentru irigații și salubrizare.
Astăzi, Barajul Paltinu este o atracție turistică apreciată, datorită peisajului montan pitoresc în care este situat. Lacul Paltinu, cunoscut și sub numele de Lacul Păltinoasa, se întinde pe o suprafață de 215 hectare și oferă priveliști spectaculoase în bazinul Doftana, la confluența cu pâraiele Păltinoasa și Secăria.
Dezvoltarea Infrastructurii și Modernizarea
Începând cu anul 1974, odată cu deschiderea traseului rutier Câmpina – Valea Doftanei, zona a cunoscut o creștere semnificativă. Au fost deschise secții locale de prelucrare a produselor animaliere, inclusiv cojocărie și boiangerie. Drumurile locale au fost modernizate, iar rețelele de apă potabilă au fost extinse, oferind locuitorilor acces la apă de calitate de la Barajul Paltinu.
Un Simbol al Ospitalității Tradiționale
Un obicei vechi al locuitorilor din Valea Doftanei era să lase la marginea drumului o doniță cu apă și o cană pentru călătorii însetați. Acest gest simboliza ospitalitatea și generozitatea localnicilor. Astăzi, această tradiție a luat o altă formă, prin apa pură și bună oferită de Lacul Paltinu, de care se bucură atât locuitorii cât și vizitatorii din Câmpina și Ploiești.
Concluzie Baraj Paltinu
Valea Doftanei, cu istoria sa bogată și transformările semnificative, rămâne o destinație importantă din punct de vedere industrial și turistic. Barajul Paltinu nu doar că alimentează cu apă regiuni întinse, dar și atrage vizitatori dornici să exploreze frumusețea naturală a zonei montane.
Opening Hours
Contact Business
Eroare: Nu am găsit formularul de contact.